پرداخت عیدی به معلمان در اعیاد پیش‌رو صحت دارد؟ هشدار نسبت به وزش باد شدید و رگبار در تهران/ پیش‌بینی کاهش دما تا ۱۱ درجه مینو محرز: بیماری مرس خطرناک‌تر از کرونا است و میزان مرگ آن بیش از ۶۰ درصد است آغاز فعالیت سامانه بارشی و کاهش دمای هوا در برخی استان‌ها جزئیات فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران در ۱۴ و ۱۵ خرداد جاده چالوس از ساعت ۱۰ یکطرفه می‌شود ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گلستان طعمه آتش شد بازداشت اعضای باند قاچاق ۲۱ هزار گوشی تلفن همراه در بوشهر اعلام محدودیت‌های ترافیکی محور‌های پرتردد کشور از ۱۳ تا ۱۷ خرداد سخنگوی شهرداری تهران: قطع درختان چیتگر و سرخه‌حصار به دلیل آفت‌زدایی و تنش‌های آبی در سال‌های گذشته است کاهش محسوس دمای تهران از چهارشنبه تشدید بارش در ۵ استان/ احتمال وقوع سیل ابتلای مادر به سرخجه می‌تواند سبب سقط جنین شود شهادت مأمور انتظامی در خوزستان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: سوالات امتحان نهایی قابل لو رفتن نیست/ اگر کسی مدرکی دارد، برای بررسی ارائه کند

کنکور سر جای خود باقی می ماند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درصدد هستیم روشی را برای ساماندهی کنکور جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 24
کد خبر: ۸۵۱۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

 

عاملی در ابتدای این جلسه ضمن بیان خیر مقدم به خدمت اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور، گفت: ماه رمضان، ماه پر خیر و برکت و ماه پر فضیلتی است که دعا از سوی خداوند مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عمل صالح و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت امید مردم را عطا کند، آن هم در شرایطی که همه طبل‌های دشمن برای ناامید کردن مردم به صدا درمی‌آید.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد. این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند، بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت؛ علاوه بر آن از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.

 

عاملی با بیان اینکه طرح این موضوع آثار ملی فراوانی در پی دارد، افزود: در این جلسه اجماع مثبتی روی ساماندهی کنکور سراسری و در بازنگری نظام سنجش و پذیرش وجود داشت؛ آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت، این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش‌آموز سرمایه‌گذاری می‌کند، این سرمایه‌گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش‌آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.

 

وی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است، اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تاثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد؛ ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانایی‌ها نیست.

 

عاملی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود؛ در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیده‌ایم.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هم اکنون روش ما در سنجش، هم آموزش و پرورش را خنثی کرده و هم دانشگاه را؛ چرا که آموزش در ارزیابی نهایی دانش آموز نقشی ندارد و دانشگاه هم در پذیرش نهایی داوطلب دخالتی ندارد.

 

عاملی ادامه داد: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود. در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در سطح دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طرح شده است، گفت: برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و شورای عالی نمی‌تواند این قوانین را لغو کند؛ از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مسئله‌ کنکور ورود کرده است. وظایف شورای عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسؤولیت و اختیار دارد لذا وقتی شورای عالی به این مسأله ورود می‌کند نباید مجلس در این حوزه ورود پیدا کند./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار